הסכם ממון על דירה

כל בר דעת יודע כי נישואין הם לא רק איחוד של שתי נפשות תאומות, אלא גם מיזוג בלתי נמנע של חיים פיננסיים. אכן, ניווט במורכבות של כספים משותפים הוא חיוני למערכת יחסים בריאה והרמונית. במאמר הבא נעמיק בתחום הסכמי הממון בין בני זוג, בפרט כאשר מדובר בהסכם ממון על דירה, ונשפוך אור על ההיבטים המשפטיים והמעשיים העומדים בבסיס הסדרים מסוג זה ועל הצורך בשכירת שירותיו של עורך דין הסכמים מומחה. בפרט נדרש לעיקריי הדברים של הסכם ממון על דירה דוגמא.

 

מה אומר החוק על הסכם ממון על דירה?

דבר החקיקה המרכזי אשר חולש על תחום יחסי הממון בין בני זוג הוא חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג-1973. החוק קובע כי בעת פטירה או גירושין, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית משווי הרכוש והממון המשותף שצברו במהלך נישואיהם, וזאת בהתאם להסדר איזון משאבים. אם כן, אם במהלך חיי הנישואין אחד מבני הזוג קנה דירה הרשומה על שם אחד מבני הזוג הרי שהבעלות בה תתחלק בין בני הזוג. אמנם, אם בני הזוג מחליטים להתקשר בהסכם ממון על דירה, הם יכולים לגבור על הוראות החוק, ולקבוע כי בעת פטירה או גירושין הדירה תישאר בבעלות בלעדית, של 100%, של אחד מהצדדים.

יצוין כי לפי המצב המשפטי הנוהג כיום, בית המשפט עשוי להכיר בדירה שנרכשה על ידי אחד מבני הזוג עוד לפני הנישואין ככזו שחל עליה הסדר איזון משאבים (למרות לשון החוק שמתייחסת לרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין בלבד). זאת, למשל, אם אחד מהצדדים פעל להשבחת הדירה או שהיא שימשה את שני הצדדים באופן שוויוני בתקופת חייהם יחד כזוג. אם כן, הסכם ממון דירה לפני נישואין הוא בעל חשיבות רבה ולא אחת מצריך תיאום עם עו"ד הסכם ממון לפני נישואין.

 

מה חשוב להכיל הסכם ממון על דירה?

בנייה, עיצוב וגיבוש של הסכם ממון, ובפרט הסכם ממון על דירה, דורשים עבודה יסודית, מדוקדקת וקפדנית, שבדרך כלל מחייבת תמיכה של עו"ד הסכם ממון כמו עו"ד מיכאל פיינברג שמחזיק בניסיון משפטי רב בענף דיני המשפחה. בכלל זאת, יש להבטיח כיסוי מקיף של כלל ההיבטים הרלוונטיים על מנת להבטיח שלא תיתכן אי בהירות, ועל מנת להפחית את הסבירות למחלוקות עתידיות. להלן הסכם ממון על דירה דוגמא:

  • זיהוי הצדדים – על ההסכם לציין במפורש את השמות הרשמיים של בני הזוג המתקשרים בהסכם, לרבות פרטי זיהוי רלוונטיים.
  • פרטי הנכס – על ההסכם לספק תיאור מפורט של הדירה הנדונה, לרבות כתובת ומספר גוש וחלקה כתוארם במרשם המקרקעין.
  • אחוזי בעלות – יש להגדיר בבירור את אחוז הבעלות של כל אחד מבני הזוג על הדירה, במקרה של גירושין או פטירה. נתון זה יהיה חיוני במקרה של מחלוקת עתידית או צורך למכור את הנכס.
  • פרטי משכנתא והלוואה – אם זה הסכם ממון על דירה עם משכנתא יש לציין את תנאי המשכנתאות וההלוואות שמשמשות למימון הדירה, לרבות לוחות התשלומים, שיעורי הריבית והאחריות להחזר ההלוואה.
  • חתימות הצדדים ואישור של עורך דין הסכמים מוסמך לשם הבטחת התוקף המשפטי של ההסכם.

 

הכירו את הפסיקה ששינתה את הכללים

בעניין 10734/06 פלוני נ' פלוני נתן בית המשפט העליון פסיקה תקדימית ומחייבת, אשר מבוססת על עקרונות משפטיים של צדק ויושר. במקרה זה בית המשפט הכיר בזכותה של האישה לקבל מחצית מן הזכויות הרשומות בדירת המגורים שבה גרו היא ובעלה במשך כ-20 שנים, וזאת חרף העובדה שהיה מדובר בדירה שהבעל רכש עוד לפני הנישואין, ממיטב כספו הפרטי, ושהייתה רשומה על שמו בלבד. נדמה כי חוק יחסי ממון אינו מונע מבני הזוג ליצור ביניהם יחסי שיתוף לגבי נכסים גם אם הם כאלו שנרכשו לפני מועד החתונה. אי לכך, הסכם ממון על דירה נדמה כהכרחי וחיוני ביותר בימינו.

 

באילו מצבים מומלץ לחתום על הסכם ממון על דירה?

כריתת הסכם ממון על דירה ובפרט הסכם ממון על דירה עם משכנתא היא ממש לא צעד משפטי פורמלי. זהו צעד אסטרטגי משמעותי, בעל חשיבות מכרעת בחיי המעשה, אשר מבטיח בעלות משותפת והרמונית בנכס. הרי, ללא קיומו של הסכם ממון, הדירה עתידה להתחלק בין בני הזוג באופן שוויוני, אפילו אם היא הייתה רכוש של אחד מהם כבר לפני הנישואין.

לפיכך, בין אם אתם זוג שעתיד להתחתן ובין אם אתם כבר זוג נשוי, וקיימת דירה הרשומה על שם אחד מבני הזוג – מוטב לכם להקדים תרופה למכה, ולחתום על הסכם ממון דירה לפני נישואין ויפה שעה אחת קודם. הסכם הממון יבטיח לכם כי הבעלות המלאה בדירה תישמר, על כל צרה שלא תבוא, ויסייע לכם לנווט בכל תרחיש עתידי פוטנציאלי, יפיג כל חשש מן הלא נודע ויקנה לכם תחושה של ביטחון וודאות.

 

הסיבות לכך שחשוב לקחת עו"ד מומחה בנושא

אין להוזיל מהחשיבות הטמונה בהסתייעות בשירותיו של עו"ד הסכם ממון בכל הנוגע לכריתת הסכם ממון, זאת בין אם זהו הסכם ממון על דירה עם משכנתא או בלי משכנתא או הסכם ממון על דירה לפני נישואין או אחרי נישואין.

לכן, אם אתם מעוניינים לכרות הסכם ממון, מוטב לכם שלא לוותר על הכוונה משפטית איכותית של עורך דין מומחה ומנוסה בתחום, כמו עו"ד מיכאל פיינברג אשר יסייע לכם לנווט בסבך המשפטי, יבטיח לכם שהסכם הממון יתאים לנסיבותיכם הספציפיות, יסייע לכם בגישור ובמשא ומתן, יתנהל בשמכם מול הרשויות ומעל לכל יספק לכם שקט נפשי וביטחון בכך שזכויותיכם והאינטרסים שלכם נמצאים בראש סדר העדיפויות.