הסכם הורות משותפת

להאזנה:

הסכם הורות משותפת מאפשר לזוגות שאינם נשואים באופן רשמי, להסדיר את התנאים שנוגעים לגידול ילדיהם המשותפים. ההסכם מתאים למגוון משפחות שאינן משתייכות למודל המשפחתי "המסורתי", לרבות כאלה שבהן לא קיים קשר זוגי בין ההורים לרבות, מהקהילה הגאה במאמר זה נציג את התכונות המרכזיות של ההסכם והנקודות החשובות שצריך להכיר טרם עריכתו.

מהו הסכם הורות משותפת?

אם כל המשפחות דומות זו לזו, הרי שכולן שואפות לגדל את ילדיהן מתוך השקפה אחידה בין ההורים, גם אם הם מנהלים חיים נפרדים או שאינם נחשבים נשואים במסגרת המקובלת.

מתוך רצון לתמוך במהלך החיים וברווחתם של ילדיהם, יכולים כיום זוגות חד מיניים, שותפים להורות ללא קשר רומנטי וגם בני זוג בנישואין אזרחיים או כידועים בציבור, ליצור לעצמם הסכם הורות משותפת. הסכם זה מהווה מסמך משפטי בעל תוקף מחייב, שמסדיר את כל הכללים והתנאים לגידול הילד או הילדים המשותפים.

מהו הסכם הורות משותפת?
מהו הסכם הורות משותפת?

דגשים מקדימים לעריכת ההסכם

כדי לערוך הסכם הורות משותפת, נדרשים ההורים לפנות לעורך דין דיני משפחה שילמד תחילה על הרצונות, האינטרסים, המטרות והדרישות של הצדדים וינסח כתוצאה במדויק ובבירור את התנאים ביניהם לגידול הילדים ההסכם מוכרח להיצמד לניסוח בהיר ומדויק מאוד כדי שלא להותיר פתח למחלוקת בין בני הזוג ו/או הצדדים, ככל שנתקלו במכשול בעקבות פרשנות פתוחה מידי לגבי התנאים השונים.

בתוך המסמך יופיעו הזכויות והחובות של כל אחד מההורים כלפי ילדיהם, לרבות זכויות וחובות המשותפות יחד לשני ההורים הנובעות מתוך הצורך בשיתוף פעולה (למשל בימי הולדת או הפעלת חיסכון). בנסיבות האלה יידרש תיאום ציפיות יסודי מאוד בין הצדדים, שיביא לניסוח מיטבי של ההסכם וממנו להקלה עתידית על מחלוקות פוטנציאליות.

מה כולל הסכם הורות משותפת?

ניתן לראות בהסכם ההורות המשותפת כמסמך שצופה את העתיד ולכן עליו להתחשב בכמה שיותר מהסוגיות הנוכחיות והעתידיות להבאת הילד לעולם ולתהליך הגידול המלא שלו. להלן חלק מהנושאים שנכללים בהסכם:

הסכם הורות משותפת
הסכם הורות משותפת

הצהרות פתיחה

ההסכם נפתח בהצהרת ההורים לכך שהתקשרותם במסמך זה מגלמת את הבאת הילד לעולם וגידולו במשותף. אם הצדדים אינם מנהלים ביניהם מערכת יחסים זוגית, תיכלל הצהרה גם לעניין הזה.

מהלך ההיריון והלידה

אמנם ניתן לערוך את הסכם ההורות המשותפת בכל שלב, אך חלק גדול מההסכמים נוצרים עוד בשלב ההחלטה המשותפת להרות, כך שנדרש תכנון למהלך ההיריון: כיצד יחולקו ההוצאות לאורך ההיריון, באיזו מרפאה/ רופא בוחרים, מהי חובת הנוכחות בבדיקות, סיבוכים בהריון, טיפולי הפריה, אופן הלידה, קיום ברית, החלוקה בין הצדדים במהלך חופשת הלידה, כיצד ייקבע שם הילד ועוד.

מגורים

סוגיית המגורים תכלול הסכמה מראש של המיקום הגיאוגרפי בו יתגוררו ההורים, לרבות החלטות לעניין שינוי כתובת עתידי, מעבר לחו"ל, המרחק המקסימלי בין בתי ההורים ועוד.

חינוך הילד/ה

חלק זה מתייחס גם לגישות ההוליסטיות ותפיסות העולם של ההורים ביחס לחינוך ילדיהם המשותפים וגם לאופן הבחירה של המסגרות החינוכיות, ההשתתפות ההורים בפעילויות החינוכיות, המיקום הגיאוגרפי לקביעת המסגרות וכן הלאה.

זמני שהות ואחריות הורית

אחת מסוגיות הליבה המרכזיות ביותר בהסכמי ההורות המשותפת מתייחסת לחלוקה בין ההורים לעניין גידול ילדם, בין אם במסגרת שווה ביניהם ובין אם במסגרת של משמורן מלא והורה בזמני שהות. ההורים יכולים לבחור לעצמם את כללי המשמורת המקובלים עליהם, תוך שהם מקבלים הכוונה וליווי מקצועיים ביותר מצד עורך הדין העורך את ההסכם.

הוצאות ומזונות

גידול הילדים כרוך בהוצאות רבות: אוכל, ביגוד והנעלה, בריאות, דיור, חינוך, מוצרי פנאי ועוד. במקרה שההורים יחליטו על זמני שהות שוויוניים בה שני הצדדים חולקים שווה בשווה בגידול ילדם, גם ההוצאות ביניהם יהיו שוות. אולם כאשר לאחד ההורים ישנם זמני שהות מצומצמים בעוד שהמשמורן העיקרי נדרש לרוב ההוצאות בגין הילדים, ייקבעו סכום מזונות ומועד תשלום חודשי בהתאם להחלטת ההורים.

הסדרה עתידית של מחלוקות

הסכם הורות משותפת אפקטיבי יכיל מנגנונים שונים, לכל מחלוקת עתידית שתיווצר לגבי אופן הגידול של הילד. מנגנון לדוגמה יכול להיות הליך של גישור במקרה שההורים חלוקים ביניהם לגבי טיב זמני השהות הנוכחיים

הסדרה עתידית של מחלוקות
הסדרה עתידית של מחלוקות

לאחר החתימה

ממועד חתימת הצדדים על ההסכם, הוא מקבל תוקף חוזי לכל דבר ועניין. כדי להפוך אותו לבעל תוקף משפטי, יש להגיש את ההסכם לאישורו לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני האזורי לאחר שנולד הילד.

בנקודה זו ההורים נדרשים לאשר את ההסכם בפני שופט, שיוודא כי הצדדים מבינים את ההסכם, מהותו, השלכותיו ומשמעותו וכי נחתם מרצונם הטוב והחופשי ומבטא מעל לכל את טובת ילדם. אם סבר בית המשפט כי ההסכם מנוגד לעיקרון טובת הילד, באפשרותו לבטל את ההסכם.

ומה אם בנסיבות לגיטימיות, נוצר בעתיד מצב שדורש חזרה מסעיפים מסוימים בהסכם? במקרה כזה קיימת האפשרות לדון בתנאים מסוימים ולשנותם, כל עוד מדובר בעניין לגיטימי וכזה ששומר על טובת הילד. גם הפעם יוודא בית המשפט כי השינוי נובע מהסכמה חופשית ומרצון הצדדים. לעתים יבקש בית המשפט לשמוע גם את רצונו של הילד טרם החלטתו ולהתחשב בכך באישור השינוי.

ועוד מספר נקודות שחשוב להכיר לגבי הסכמי הורות משותפת:

  • מומלץ להיעזר בעו"ד המשמש כצד שלישי וכערב כלכלית למצב של הפרה מצד אחד הצדדים.
  • עם לידת הילד ורישומו בעמדת משרד הפנים בבית החולים, ייקבע גם שם משפחתו. כעת כדי שהאב יירשם כהורה עליו לחתום על "הצהרת אבהות". אם הצהרה זו לא נחתמה, האבהות תוסדר דרך תביעת אבהות הקובעת גם את הדרישה שיבצע בדיקות גנטיות.
  • בישראל לא ניתן להכיר ב"שלישיית הורים", כך שגם אם לאחד הצדדים יש בן/בת זוג הדורשים גם הם בהכרה הורית (ככל שכבר יש זוג הורים ביולוגיים ומתפקדים), לא ניתן לאפשר אותה מבחינה משפטית.

יחד ניצור הסכם הוגן, ישר ואנושי והכל בראיית טובת הילדים

משרד עו"ד מיכאל פיינברג מתמחה בדיני משפחה ומספק מענה מקיף ומגוון למכלול סוגיות, עד למציאת נתיב הזהב בין הצדדים ומציאת הפתרונות המשפטיים הטובים ביותר. משרדנו מטפל במקצועיות בלתי מתפשרת בעריכת הסכמי גירושין, הסכמי ממון, הורות משותפת והסכמי חיים משותפים לצד ניהול הליכי גירושין, זמני שהות, חלוקת רכוש, מזונות, בקשות לאפוטרופסות, צווי הגנה ועוד. פנו אלינו להתייעצות כבר עכשיו.

מוזמנים להתייעץ איתנו לקראת יצירת כל הסכם וניתן לכם את התמונה ומה מומלץ לעשות בכל מקרה.

התזמון אינו אחיד, כך שההורים רשאים ליצור אותו בכל זמן נתון. עם זאת ולמען הסדר הטוב והחלוקה המדויקת בין הצדדים, מומלץ לערוך את ההסכם עוד בטרם הכניסה להריון. 

הדבר אפשרי בכפוף להצגת נסיבות מוצדקות ומיוחדות, אותן יוכל רק עורך דין מיומן ומנוסה להציג כראוי. מאחר וכל אחד מההורים רשאי לפנות בבקשה לשינוי תנאי ההסכם או חלק מסעיפיו, מומלץ להיערך לכך מבעוד מועד באמצעות עו"ד למשפחה שמכיר את הקשיים והרגישויות הכרוכות בכך. 

את ההסכם יש לאשר בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני רק כאשר התינוק/ת נולדו. טרם מועד זה ההסכם מוגדר כחוזה לכל דבר ועניין, אך הוא איננו בר תוקף מחייב של פסק דין. 

הסכם הורות משותפת טוב אמור לכלול בתוכו מנגנון לפתרון מחלוקות שונות, למשל פנייה לטיפול, גישור או בקשה לבית המשפט לענייני משפחה. לייעוץ אישי לגבי המקרה שלכם, צרו קשר עם משרדנו ונסייע במציאת הפתרון הנכון, היעיל והמקצועי ביותר.