ביטול הסכם גירושין

הליך גירושין הוא לעולם עניין רגיש ומורכב, אשר במרוצת הזמן עשוי להתפתח באופנים בלתי צפויים ולרשום תפניות מפתיעות למדי, אפילו לאחר חתימה על הסכם גירושין כדין. אי לכך, חשוב להיות מודעים לאפשרות שעניינה ביטול הסכם גירושין, ולהביא אותה בחשבון כבר בשלבים מוקדמים של ההליך. במאמר מקיף זה, נבקש להסביר מה המשמעות של ביטול הסכם גירושין. בכלל זאת, נבחן מתי זו אופציה רלוונטית, מתי היא כדאית ומהו התפקיד המרכזי אשר עורך דין גירושין ממלא בעניין.   

 

האם ניתן לבטל הסכם גירושין?

הסכם גירושין הינו הסכם אשר נחתם בין בני זוג נשואים, אשר מעוניינים להתגרש בהסכמה. ככזה, הסכם הגירושין מסדיר את כל ההיבטים הנוגעים לסיום החיים המשותפים של בני הזוג. דעו לכם, כי הסכם גירושין ממש אינו סוף פסוק – ככל הסכם, אף הסכם גירושין הוא בר שינוי או ביטול. אמנם, ביטול הסכם כרוך בהתקיימותן של נסיבות חריגות ומיוחדות, ואינו אפשרי בכל תרחיש. זאת, מפני שהסכם גירושין המקבל תוקף של פסק דין הוא בעל מעמד מיוחד.

 

הסיבות העיקריות לביטול הסכם גירושין

ניתן להעלות על הדעת מספר סיבות שעשויות לגרום למי מהצדדים לרצות לבטל את הסכם הגירושין:

 

ביטול הסכם גירושין בנסיבות מיוחדות

במהלך תהליך הגירושין וכמובן לאחר הגירושין עצמם, עשויים להתחולל אירועים בלתי צפויים, שיגרמו למי מהצדדים להעדיף את האופציה של ביטול הסכם גירושין. כך, למשל, שינוי במצב הבריאותי, הנפשי, הפיזי ואפילו הפיננסי של מי מהצדדים עשוי לעלות כדי נסיבות מיוחדות המצדיקות את ביטול הסכם הגירושין. הרי, מדובר באירועים שמאתגרים את הבסיס שעליו מושתת ההסכם.

 

הפרת הסכם או ביטול מחמת התנהגות

כאשר צד אחד אינו מצליח לעמוד בתנאים המפורטים בהסכם גירושין, עולה האפשרות שעניינה ביטול הסכם הגירושין. במובן זה, הפרת הסכם גירושין היא בהחלט סיבה מוצדקת לביטול הסכם גירושין. בפרט, ככל שאחד מהצדדים סוטה באופן מתמשך ועקבי מהתניות המנויות בהסכם הגירושין, הרי שניתן לראות בכך ביטול הסכם גירושין מחמת התנהגות.

 

Person Writing on White Paper

 

דוגמאות לעילות העשויות להוביל לביטול הסכם גירושין

ניתן להצביע על מספר עילות המותירות הערכה מחדש של הסכם הגירושין כמו גם ביטול הסכם גירושין. להלן, נסקור את העילות המרכזיות והשכיחות ביותר:

 

רצון חופשי

הסכם, ובפרט הסכם גירושין, אמור להיחתם מתוך רצון חופשי. אם כן, ככל שהחתימה על הסכם הגירושין נעשתה בכפייה או מתוך כורח, כלומר שלא מרצון חופשי, הרי שמדובר בעילה חזקה, אשר מערערת את הלגיטימיות של ההסכם, ואשר מצדיקה ביטול הסכם גירושין לאלתר.

 

הליך שיפוטי פגום

ככל שהסכם הגירושין שנערך היה פגום בליקויים משפטיים פרוצדורליים, הצד הנפגע עשוי לבקש ביטול פסק דין גירושין בטענה שזכויותיו נפגעו בהליך משפטי לא צודק.

 

חוסר תום לב בחתימת החוזה

חוזים מאז ומתמיד בנויים על אמון בין שני הצדדים, והסכמי גירושין אינם יוצאי דופן בהקשר זה. אי לכך, אם צד נכנס להסכם עם אג'נדה סמויה כלשהי, המבוססת על מניעים מניפולטיביים, ומתמרן את התהליך לטובתו, נפגעת האותנטיות של החוזה, באופן שסולל את הדרך לביטול פוטנציאלי.

 

הטעיה מכוונת של אחד הצדדים

כנות היא אבן היסוד של כל הסכם והסכם. בהתאם לכך, מעשה מכוון של הטעיית הצד שכנגד, כגון הסתרת נכסים או הצגה מעוותת של מידע, בהחלט עלול להוביל לבקשת ביטול המבוססת על עילה של הטעיה ומרמה.

 

טענת קיפוח

אם אחד מהצדדים יכול להוכיח באמצעות ראיות קבילות כי נשללו ממנו זכויותיו החוקיות במהלך המשא ומתן או החתימה על ההסכם, הרי שמדובר בקיפוח, וזהו בהחלט נימוק משכנע המצדיק את ביטול ההסכם.

 

מה ניתן לעשות לפני הליכה לצעד של ביטול הסכם גירושין?

לפני שנכנסים לתהליך הביטול, ניתן ואף רצוי לנקוט במספר צעדים, וביניהם ניתן למנות את אלו הבאים:

  • קיום תקשורת פתוחה וכנה עם בן הזוג לשעבר במטרה לבחון אם אכן יש צורך לנקוט בצעד של ביטול פסק דין גירושין. הרי, ייתכן שקיימות חלופות נוספות. שיחה בלב פתוח יכולה גם להיעשות תוך הסתייעות במתווך או מגשר, וממש לא חייבת להיעשות באופן עצמי.
  • היוועצות עם עורך דין גירושין מוסמך ומומחה.

 

כמה חשוב לבחור נכון עו"ד לביטול הסכם גירושין?

בחירת עורך הדין המתאים לצורכי ביטול הסכמי גירושין המתאים היא משימה בעלת חשיבות עליונה בהליך הביטול, שאין לזלזל בחשיבותה או להקל בה ראש.

  • מומחיות בדיני משפחה: עו"ד הסכמים מתמחה בנבכי דיני משפחה, יוכל לנווט בין התרחישים המורכבים ולתת פתרונות מותאמים אישית.
  • הכוונה אסטרטגית: עו"ד הסכמים מיומן יודע להעריך את מצבך, ולתכנן את הגישה היעילה ביותר בעניינך – בין אם זה משא ומתן מחודש, גישור או ביטול – תוך שמירה על זכויותיך.
  • עצה אובייקטיבית: רגשות יכולים להעיב על שיקול הדעת במהלך עניינים הקשורים לגירושין. עורך דין מציע פרספקטיבה אובייקטיבית, ומבטיח שההחלטות שלך מושרשות בהנמקה משפטית נכונה.

לסיכום, האפשרות לבטל הסכם גירושין, בין אם בשל הפרת הסכם גירושין ובין אם בשל נסיבות מיוחדות אחרות, מוסיפה רובד של מורכבות לנוף משפטי סבוך ממילא. על ידי הסתייעות בעו"ד מיומן ומומחה בדיני משפחה וגירושין, כמו עו"ד מיכאל פיינברג, היה סמוך ובטוח שתוכל לנווט בהליך זה בבהירות ובביטחון, ובידיעה שהזכויות והאינטרסים שלך תמיד נמצאים בראש סדר העדיפויות.