הסכם ממון מדורג

ישנם כמה סוגים של הסכם ממון שבני זוג יכולים לערוך ביניהם. אחד הסוגים הוא הסכם ממון מדורג, שהוא למעשה אינו קבוע, אלא משתנה ככל שעובר הזמן. כלומר, מדובר בסוג של הסכם ממון דינמי ומשתנה, שמתפתח ביחד עם החיים המשותפים של בני הזוג, בהדרגה. לא תמיד יש צורך בעריכת הסכם ממון מדורג, אך חשוב להכיר את המצבים שבהם יש בו צורך.

 

מהו הסכם ממון מדורג?

הסכמי ממון הם חוזה לכל דבר ועניין, שהצדדים לו הם שני בני הזוג. בני זוג שמחליטים להינשא, או בני זוג בתוך מערכת יחסים או קשר נישואין, קובעים ביניהם שלל הסכמות בנושאים שונים, שנוגעים לחיים המשותפים שהם עומדים להיכנס אליהם או חיים בתוכם כבר עכשיו. בדרך כלל, הסכם ממון יסדיר ענייני רכוש שונים.

בדרך כלל, הקביעות שבני הזוג החליטו עליהן בהסכם הממון הן קבועות, ואם בני הזוג יגיעו למצב שבו הם מחליטים לפרק את החיים המשותפים שלהם, אז יפנו לתוכן ההסכם ביניהם, ויפעלו בהתאם למה שהם קבעו בו.

ואולם, כאשר מדובר על הסכם ממון מדורג, הקביעות שמופיעות בו אינן קבועות, אלא דינמיות ומשתנות עם הזמן שעובר. למשל, תיתכן הוראה בהסכם הממון המדורג שקובעת כי לאחר חמש שנות נישואין, 20% מהרכוש של הגבר מלפני הנישואין ישותפו יחד עם האישה. אותה הוראה יכולה להמשיך ולקבוע שלאחר 10 שנות נישואין, 50% מרכוש זה יהיה בשיתוף.

כלומר, באופן מדורג, עם התפתחות הקשר של הצדדים וככל שהזמן חולף, ההוראות של הסכם ממון מדורג יחולו לפי מה שקבעו בני הזוג כאשר חתמו על ההסכם. אכן מדובר בהסכם מורכב יחסית, ולכן חשוב וכדאי לקבל סיוע של עורך דין הסכם ממון מדורג המנוסה בתחום.

 

Two People Doing A Handshake

 

באילו מצבים יש צורך בהסכם ממון מדורג?

ישנם כמה מצבים שבהם יהיה צורך לנסח הסכם ממון מדורג. בדרך כלל, הסכם שכזה ייערך כאשר לאחד מבני הזוג יש הרבה יותר נכסים ורכוש מאשר בן הזוג השני. ואז, למרות שבן הזוג העשיר יותר מעוניין לחלוק את רכושו עם בן הזוג עם פחות ממון – הוא לא מעוניין לבצע את השיתוף בבת אחת, עם קשירת קשר הנישואין.

במקום זאת, הסכם ממון מדורג יכול לקבוע נקודות ציון, כמו 5 שנות נישואין, לידת ילד משותף וכדומה – שבהן סטטוס הבעלות והשיתוף בנכסים ישתנה, לפי רצונם של בני הזוג. בצורה כזו, בן הזוג העשיר יותר מגן על נכסיו, אך בד בבד ככל שחולף הזמן, בן הזוג הפחות עשיר מקבל חלק מסוים ברכוש זה.

 

האם עבור כל הסכם ממון מדורג יש צורך בעו"ד?

הסכם ממון מכל סוג הוא בראש ובראשונה הסכם שצופה פני עתיד, ויש בכך דבר מבורך. יחד עם זאת, בגלל שההסכם צופה פני עתיד, פעמים רבות בני הזוג בעצמם לא יהיו מודעים לכל הסוגיות שצפויות לעלות ככל שהשנים יעברו. כאן בדיוק באה לידי ביטוי חשיבותו של עורך דין המתמחה בתחום. עורך דין כזה יהיה בעל ניסיון ויידע אילו סעיפים כדאי לכלול בהסכם, וכיצד כדאי לנסח אותם כדי שלא יהיו פרשנויות ומחלוקות עליהם בהמשך הדרך.

לכן, לא כל הסכם ממון מדורג דורש עורך דין, ובסופו של דבר מדובר בחוזה בין שני צדדים, שהם קובעים את תוכנו. אך יחד עם זאת, בגלל מורכבות ההסכם, מומלץ להתייעץ עם עורך דין הסכם ממון מדורג. לצורך התייעצות בנושא עו"ד מיכאל פיינברג הוא עורך דין המתמחה בדיני משפחה, בעל ניסיון רב בתיקים מגוונים.

 

מהו סעיף שקיעה בהסכם ממון מדורג?

מכיוון שמדובר על הסכם ממון מדורג, שיש בו אלמנט של הדרגה, אז סעיף שקיעה הוא סעיף בהסכם הקובע שכעבור זמן מסוים, הסכם הממון יפוג. למשל, אם בני הזוג מעוניינים לחלוק את הרכוש ביניהם בהדרגה ככל שהשנים עוברות, אז סעיף שקיעה יקבע למשל שאחרי 20 שנים, ההסכם יפוג, והרכוש יחולק בין בני הזוג לפי איזון המשאבים, שהוא למעשה ברירת המחדל.