הסכם קדם נישואין

ישנם כמה סוגים של הסכמים בין בני זוג שניתן לחתום לפני הנישואין. הסכם שחותמים עליו לפני הנישואין נקרא הסכם קדם נישואין, וישנם כמה תנאים לביצועו שחשוב להכיר, שכן בלעדיהם ייתכן שהוא יהיה מחוסר תוקף משפטי. ישנם עניינים שונים שניתן להסדיר דרך הסכם קדם נישואין, וחשוב להכיר אותם ולהתאים את ההסכם לאופי בני הזוג ולנסיבות חייהם.

 

מהו הסכם קדם נישואין?

הסכם קדם נישואין או הסכם טרום נישואין, כשמו כן הוא – הסכם שנערך לפני כריתת ברית הנישואין, ובו מוסדרים נושאים שונים, לבחירתם של בני הזוג. עריכת הסכם קדם נישואין שכזה אינו חובה, אלא הוא כלי שניתן לעשות בו שימוש, כדי "להקדים תרופה למכה", ולקבוע מראש מה בני הזוג רוצים שיהיה ואיך הם היו רוצים לפתור את המצב, אם משהו ביחסים שלהם ישתבש ויגיע לכדי חוסר הסכמות ומריבות.

 

אילו יתרונות יש בהסכם קדם נישואין?

ישנם יתרונות רבים לעריכת הסכם קדם נישואין, כאשר המרכזי שבהם הוא פתרון מחלוקות בצורה עניינית ומכובדת. כאשר בני הזוג עורכים הסכם טרום נישואין בשלב שיחסיהם טובים, הרומנטיקה והאהבה ביניהם נמצאת בשיאה, והם מכבדים זה את זה – הרי שהם מסוגלים לחשוב באופן צלול, בלי רגשות רעים או רגשות שנאה ונקמה, והם יכולים להחליט כיצד הם היו רוצים לפתור ביניהם את העניינים שעלולים לעלות במקרה של פירוד.

 

Selective Focus Photography of Silver-colored Engagement Ring Set With Pink Bow Accent on Throw Pillow

 

למה כדאי לערוך לפני החתונה הסכם קדם נישואין?

כאשר מדברים על הסכם קדם נישואין, ישנם כמה סוגים של הסכמים בין בני זוג שניתן לבצע לפני הנישואין. ראשית, יש הסכמים שהם למעשה הסכם ממון, ובו מוסדרים ענייני חלוקת הרכוש בין בני הזוג, במקרה שבו הם יחליטו להיפרד ולפרק את החיים המשותפים שלהם. ניתן לחתום על הסכם ממון לפני הנישואין או אחרי הנישואין. עם זאת, חשוב לציין שחתימה על הסכם ממון לאחר נישואין עלולה לעורר שאלות של כפייה ושל ניצול, שכן הזוג כבר כבול לקשר הנישואין.
שנית, ישנו הסכם קדם נישואין למניעת עגינות שניתן לחתום עליו. הסכם זה מהווה הסכם קדם נישואין הלכתי, שמטרתו לפתור בעיות של סרבנות גט שעלולות לעלות בהליך גירושין קשה. לכן, הסכם קדם נישואין למניעת עגינות מגן על בני הזוג, מפני בן הזוג השני. עריכת הסכם שכזה לפני החתונה היא חשובה מאוד, שכן בני הזוג יכולים להחליט על עניינים רגישים כאלה כאשר הם חולקים כבוד הדדי זה לזה ורצון טוב אחד כלפי השני, בלי שיקולים נוספים.

 

מה כולל הסכם זה?

אין נוסח קבוע להסכם, והוא נתון לרצון הצדדים, שיכולים לקבוע בו כל סוגיה שרלוונטית להם. עם זאת, ישנן כמה סוגיות מרכזיות וחשובות שבדרך כלל מוסדרות בהסכמים.
משמורת על הילדים: האם הילדים יתגוררו רק עם האם או האב? האם ההורים יחלקו משמורת משותפת על הילדים?
מזונות ילדים: כנגזרת משאלת המשמורת הילדים, בני הזוג יוכלו לקבוע ביניהם מה יהיה סכום מזונות הילדים שישולם מדי חודש. ניתן גם להסדיר זאת באופן כללי יותר, ולקבוע למשל שתשלומים על טיפולים רפואיים והוצאות חינוך יהיו בחלוקה שווה בין בני הזוג.
חלוקת הרכוש: שוויונית או שישנה החרגה לנכס או סכום כסף מסוים ששייך רק לאחד מבני הזוג, אם מדובר בירושה או בנכס שנמצא בבעלותו מלפני הנישואין.
מתן גט: בני הזוג יכולים לקבוע על קנס כספי שיוטל על מי מהם שיעכב את מתן או קבלת הגט.

 

מה קורה במידה ומתגרשים?

כאשר בני זוג נשואים מחליטים להתגרש, יהיה עליהם להגיע לנוסח של הסכם גירושין שיהיה מקובל על שניהם. הסכם גירושין כולל את כל ההסכמות בין בני הזוג, לרבות חלוקת הרכוש המשותף, הסדרים שונים לגבי הילדים – היכן הם ישהו, מי יקבל משמורת, הסדרי ראייה וכו'.
ואז, במידה שבני זוג שמתגרשים עשו בעבר הסכם טרום נישואין, ייתכן שחלק מהנושאים כבר יקבלו מענה דרך ההסכמות שבני הזוג הסכימו עליהן בעבר. לכן, הסכם שכזה יכול לייעל מאוד את תהליך ההסכמה, ולמנוע חיכוכים מיותרים בין בני הזוג.
כמו כן, במידה שבני הזוג חתמו על הסכם קדם נישואין הלכתי, הרי שבמידה שיעלו עניינים הקשורים בסרבנות גט – הם יקבלו מיד מענה, ולא יתגלגלו במשך זמן רב מדי. הרי שבכך, בני הזוג חסכו לעצמם מריבות גדולות ותחושות קשות ביותר.

 

האם גם זוגות נשואים יכולים לחתום על הסכם קדם נישואין?

זוג שכבר נישא יכול להחליט לערוך הסכם ממון, אך הוא לא ייחשב להסכם קדם נישואין, מכיוון שהוא נערך רק לאחר הנישואין. בדרך כלל, במצבים שבהם לאחר הנישואין מתקבלים ונרכשים נכסים שונים וסכומי כסף כאלה ואחרים – בני הזוג ירצו להסדיר ביניהם את החלוקה במקרה שיתגרשו. למשל, כאשר אחד מבני הזוג מקבל סכום כסף גדול בירושה, או כאשר אחד מבני הזוג מגלה על נכס או על חוב שיש לבן זוגו.

 

כיצד מאשרים הסכם קדם נישואין?

לאחר כתיבת ההסכם וחתימה עליו, בני הזוג יצטרכו לאשר את ההסכם כדי שייכנס לתוקף ויהיה אפשר לאכוף אותו במידת הצורך. אישור יכול להתקבל על ידי נוטריון, רשם נישואין, בית הדין הרבני, או בית משפט לענייני משפחה.

 

כיצד מערערים על אישור הסכם קדם נישואין?

ישנן כמה דרכים לערער על אישור הסכם קדם נישואין, כאשר בדרך כלל בן הזוג המערער ירצה לתקוף את האופן שבו ההסכם קיבל את האישור. למשל, אם הגורם המאשר לא וידא כראוי שבני הזוג מבינים את המשמעויות וההשלכות של ההסדרים שקבעו ביניהם. האופן שבו הערעור מוגש משתנה בהתאם לגוף שאישר את ההסכם.
כאשר עורכים, מאשרים או מערערים על הסכם קדם נישואין, חשוב מאוד לעשות זאת בעזרת עורך דין מומחה בתחום. עו"ד מיכאל פיינברג הינו עורך דין לענייני משפחה עם ניסיון רב בתיקים רבים ומגוונים. עו"ד מיכאל פיינברג מסייע לעשרות זוגות להגיע להסדרים המיטביים, ולקבל את זכויותיהם במידה שנפגעו.