הסכמים בין בני זוג

האזנה:

 

מערכת היחסים בין בני הזוג אינה טומנת בחובה קשר רגשי גרידא, כי אם קשר כלכלי, שאין להמעיט בערכו. אכן, מוטב לצדדים להתמקד בבניית מערכת יחסים איתנה ובריאה, אך אל להם להזניח את הפן הכלכלי, שכן חילוקי דעות פיננסיים הם אחד הגורמים השכיחים ביותר לסכסוך זוגי.

אכן, בימינו אנו זוגות רבים, שנישאו זה מכבר או שעומדים לקראת חתונה, בוחרים לערוך ביניהם הסכמים, כגון הסכמי יחסי ממון, אשר מאפשרים להם להסדיר את חלוקת הרכוש ביניהם ולבסס ביטחון כלכלי. אם אי פעם תהיתם מהו הסכם ממון, מי רשאי לעורכו ומדוע בכלל יש בו צורך – הנכם מוזמנים לקרוא את המדריך הבא.

 

מהו הסכם יחסי ממון?

הסכם יחסי ממון הוא מסמך משפטי אשר מתאר את הזכויות והחובות הכספיות של כל צד במערכת היחסים במקרה של תום הנישואין, קרי בעת פרידה או גירושין. בפרט, הסכם יחסי ממון מתייחס לחלוקת הרכוש והנכסים של בני הזוג עם תום הנישואין.

 

מדוע קיים צורך בהסכם יחסי ממון?

לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג – 1973, כאשר הנישואין בין בני הזוג באים לקיצם עקב פטירת אחד מבני הזוג או עקב גירושין, כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית משווי הרכוש והממון שנצבר במהלך תקופת הנישואין, וזאת בהתאם להסדר איזון משאבים.

אם בני הזוג אינם מעוניינים בברירת המחדל הקבועה בחוק יחסי ממון בין בני זוג, אלא מעוניינים כי הרכוש והממון שצברו יחולקו באופן אחר, כראות עינם, עליהם להתנות על ההסדר שבחוק, באמצעות עריכת הסכם יחסי ממון.

הסכמים בין בני זוג
הסכמים בין בני זוג

 

האם יש חשיבות למועד עריכת הסכם יחסי ממון?

באופן עקרוני, הסכמים בין בני זוג יכולים להיערך בכל שלב ושלב של מערכת היחסים. אמנם, למועד עריכת הסכם יחסי ממון עשויה להיות חשיבות מבחינה פרוצדורלית. כך, אם מדובר בהסכם יחסי ממון אשר נערך לפני הנישואין – בני הזוג נדרשים לאשר את ההסכם אצל נוטריון ולחילופין אצל אחת מן הערכאות המשפטיות הרלוונטיות לעניינים, קרי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הדתי.

אמנם, אם מדובר בהסכם יחסי ממון אשר נערך לאחר הנישואין – בני הזוג מחויבים לאשר את ההסכם אצל הערכאות המשפטיות בלבד.

 

מי רשאים לערוך הסכם יחסי ממון?

הסכם יחסי ממון עשוי להיערך בין בני זוג אשר עתידים להינשא, או שכבר נישאו זה מכבר, בין אם בנישואין אזרחיים בחוץ לארץ ובין אם בנישואין על פי דין דתם, בשטחי מדינת ישראל. יוער כי אין מניעה כי בני הזוג יהיו בני אותו המין.

 

במה כרוכה עריכת הסכם יחסי ממון?

כאמור, הסכם יחסי ממון טעון אישור רשמי, בין אם של נוטריון ובין אם של ערכאה משפטית רלוונטית, בהתאם לנסיבות העניין. האישור עתיד להינתן אך ורק לאחר שהגורם המאשר נוכח לדעת כי בני הזוג ערכו את ההסכם מתוך רצון חופשי, תוך הבנת מלוא השלכותיו.

 

מהו דינם של ידועים בציבור?

ידועים בציבור הינם בני זוג שאינם נשואים, מסיבה כלשהי – בין אם מתוך בחירה חופשית, ובין אם מתוך אילוץ – אך שוררת ביניהם מערכת יחסים זוגית. אף על פי שידועים בציבור אינם נשואים באופן פורמלי, במקרים של פרידה, בתי המשפט בישראל נוהגים להחשיבם כבעלי זכויות זה ברכושו של השני, על פי חזקת השיתוף בין בני זוג.

בהתאם לחזקת השיתוף בין בני זוג, אם בני הזוג מנהלים אורח חיים תקין ומקיימים מאמץ כלכלי משותף, הרי שקמה חזקה כי כל הנכסים אשר צברו במהלך חייהם המשותפים יחד הינם בבעלותם המשותפת. בני זוג אשר חיים יחד כידועים בציבור, ואשר אינם מעוניינים בהסדר אשר מציעה חזקת השיתוף בין בני זוג, בהחלט רשאים לערוך הסכמים בין בני זוג, כגון הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור.

בדומה להסכם ממון, הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של תום מערכת היחסים ביניהם.

 

מדוע מומלץ לערוך הסכמים בין בני זוג?

רבים תוהים איזו תועלת טמונה בעריכת הסכמים בין בני זוג, כגון הסכם יחסי ממון או הסכם לחיים משותפים. להלן מספר יתרונות מרכזיים אשר הסכמים בין בני זוג מגלמים בחובם:

  • חופש בחירה ואוטונומיה – הסכמים בין בני זוג, כגון הסכם יחסי ממון, מותירים לבני הזוג לקבוע את חלוקת הרכוש והממון ביניהם כראות עיניהם – על פי העדפותיהם, על פי נסיבותיהם הייחודיות ועל פי רצונם ההדדי – מבלי שייאלצו להיות כפופים לברירות המחדל המעוגנות בחוקי המדינה.
  • הימנעות ממחלוקות – סכסוכים בתחומים פיננסיים היו מאז ומעולם שכיחים למדי בקרב בני זוג. הסכמים בין בני זוג יכולים לסייע במניעת חילוקי דעות בנושא, על ידי תיאור ברור של הזכויות והחובות של כל צד.
  • שקט נפשי – עריכת הסכם יחסי ממון עשויה לספק שקט נפשי לבני הזוג, אשר יוכלו להיות סמוכים ובטוחים כי עתידם הכלכלי נותר בטוח, ואינו תלוי בגורל מערכת היחסים שלהם. תחושת ביטחון זו עשויה לסייע לבני הזוג להתמקד בבניית מערכת יחסים חזקה ובריאה ולנתב את משאביהם לטיפוח הברית הזוגית.
  • חיסכון בזמן ובמשאבים – תהליכי גירושין או פרידה עשויים להיות תהליכים ארוכי טווח ויקרים למדי, במיוחד אם בהתקיים מחלוקות הנסובות סביב כסף ורכוש. על ידי יצירת הסכם יחסי ממון מבעוד מועד, זוגות יכולים לחסוך זמן וכסף על התדיינויות משפטיות מפרכות.
  • הגנה על נכסים – הסכמים בין בני זוג מתארים כיצד יחולק רכושם, ומספק עירבון מסוים לכך שהנכסים מחולקים על פי התוכנית שנקבעה מראש.

 

בסך הכול, עריכת הסכמים בין בני זוג עשויה להיות החלטה חכמה עבור בני זוג, אשר מעוניינים להגן על נכסיהם, להימנע ממחלוקות בסוגיות כלכליות, ולהבטיח שהעתיד הכלכלי שלהם בטוח. אכן, חשוב לחדד ולהדגיש כי הסכמי ממון אינם הבחירה הנכונה עבור כל זוג וזוג, אך הם בהחלט יכולים לספק תחושת ביטחון ושקט נפשי עבור כל מי שמוצא את עצמו מודאג מן ההשלכות הכספיות הפוטנציאליות של פרידה או גירושין.

 

מדוע כדאי להסתייע בעורכי דין לשם עריכת ההסכם?

הסכמים בין בני זוג הם לא אחת הסכמים מורכבים במיוחד, אשר דורשים הסתייעות בעורכי דין מומחים, בשל מספר טעמים:

  • מומחיות משפטית – הסכמי יחסי ממון הם מסמכים משפטיים מורכבים הדורשים הבנה מעמיקה של ענפי המשפט השונים, לרבות דיני המשפחה, דיני החוזים ודיני הקניין.
  • הגנה על אינטרסים – לכל צד להסכם יש אינטרסים וצרכים ייחודיים. עורך הדין יוכל לוודא כי האינטרסים הללו מוגנים, ובכלל זאת ינהל משא ומתן על תנאי ההסכם, יאתר בו בעיות משפטיות פוטנציאליות ויבטיח כי הוא הוגן וצודק.
  • עמידה בדרישות החוק – הסכמים בין בני זוג חייבים לעמוד בדרישות משפטיות מסוימות על מנת להיות תקפים וניתנים לאכיפה. עורך דין מנוסה יבטיח כי ההסכם עומד בדרישות הפרוצדורליות והמהותיות השונות, ויחסוך ללקוחותיו זמן וטרחה רבים בהתנהלותו מול הרשויות.
  • הימנעות מטעויות – ככל הסכם כלכלי, הסכמי ממון הם מסמכים משפטיים מחייבים שיכולים להיות בעלי השלכות כספיות ומשפטיות משמעותיות. ללא סיוע של עורך דין, מתעורר חשש לטעויות או להשמטת פרטים מהותיים, באופן שעלול לערער את תוקף ההסכם או להוביל למחלוקות משפטיות עתידיות.