צו הגנה בית משפט לענייני משפחה

אנשים רבים שנתקלים במושג "צו הגנה" לא יכולים שלא לתהות מה זה צו הגנה, כיצד ניתן לבצע ערעור על צו הגנה, מה קורה במצב של הפרת צו הגנה, וכיצד עו"ד ענייני משפחה יכול לסייע בכל הנוגע אל צו הגנה אלימות במשפחה. במאמר זה, נציג את כל התשובות לשאלות הללו.

 

מה זה צו הגנה?

כאשר מדובר על צו הגנה בהקשר של דיני המשפחה, הכוונה היא לצו שניתן על ידי בית משפט או בית דין דתי, שמטרתו להגן על בן משפחה שסובל מאלימות מבן משפחה אחר. כלומר, בהקשר של דיני משפחה צו הגנה יינתן כאשר ישנה אלימות בתוך המשפחה, ואחד מבני המשפחה שסובל ממנה מבקש לקבל הגנה מפניה. אם כן, צו הגנה הוא כלי משפטי שמספק הגנה מפני אלימות פנים משפחתית.

 

בקשה למתן צו הגנה – איך זה עובד?

על מנת לקבל צו הגנה יש להגיש קודם כל בקשה למתן צו הגנה. אך הבקשה תתקבל רק אם אכן קיים איום ממשי על בן המשפחה שמבקש את הצו. בהיעדר חשש כזה, כנראה שלא יינתן צו הגנה. לכן, חשוב להגיש בקשה למתן צו הגנה כמה שיותר סמוך לרגע שבו מתעורר החשש או האיום. אם בן משפחה נוהג באלימות או מסכן את חייו של בן המשפחה האחר, יש לבקש צו הגנה כמה שיותר מהר ובסמוך לאירוע האלים. כך גדלים הסיכויים לקבלת הצו.

 

מגן בית משפט - צו הגנה

 

מה נותן צו הגנה מבית משפט?

בתוך צו הגנה אלימות במשפחה יכולות להיכלל הוראות שונות שמטרתן להגן על נפגעי אלימות בתוך התא המשפחתי. כאשר מוגשת בקשה לקבלת צו הגנה בית משפט ישקול את המקרה, לאחר שיש בידו את הנסיבות והטעמים לקבלת הבקשה. בית משפט יכול להוציא צו הגנה במעמד צד אחד, כאשר המשמעות היא שבן המשפחה האלים שכלפיו מוצא הצו לא חייב להיות נוכח. זה מה שהופך צו הגנה במעמד צד אחד לפתרון מצוין, יעיל ואפקטיבי כאשר מתעורר חשש או איום.

בתוך צו הגנה אלימות במשפחה יכולים להיכלל לדוגמא איסורים להתקרב במרחק מסוים לבן המשפחה המוגן, ליצור איתו קשר פנים אל פנים או דרך הטלפון וכדומה. איסורים נוספים יכולים להיות איסור כניסה לדירה שבה נמצא בן המשפחה המוגן.

במידה שלאדם שכנגדו הוצא צו הגנה יש נשק, כחלק מאותו צו הגנה בית משפט רשאי לדרוש את החרמתו של כלי הנשק, שכן הוא מהווה גורם מאיים על בן המשפחה המוגן. כמו כן, בית המשפט או בית הדין שמוציא את צו ההגנה יכול לדרוש שבן המשפחה האלים ילך לטיפול. כמובן שישנן עוד הוראות רבות שנקבעות בכל מקרה לגופו, ובכל דיון על צו הגנה בית משפט יקבע את ההוראות הנחוצות לכל מקרה.

 

מה קורה במידה ומפרים צו הגנה?

מהרגע שניתן צו הגנה בית משפט הוא הגורם החוקי שנתן אותו, והמשטרה מסייעת באכיפתו. כאשר ישנו צו הגנה ישנה חובה חוקית לכבדו, כאשר הפרת צו הגנה תגרור סנקציה חמורה, שכן היא מהווה עבירה פלילית של ממש, ואדם שמפר צו הגנה יכול להיעצר ולהיחקר בידי המשטרה, ואפילו ייתכן שיוגש נגדו כתב אישום לרבות מאסר בגין הפרת הצו.

 

ביטול צו הגנה

ישנה מורכבות רבה בהוצאת צו הגנה עקב אלימות במשפחה, מכיוון שכאשר ישנה סכנה אמיתית וממשית – חשוב שבית המשפט יפעל מיד וללא שיהוי. לכן, ישנה אפשרות להוציא צו הגנה במעמד צד אחד, ולאחר מכן בית המשפט יזמן את הצדדים לדיון. במסגרת דיון זה ניתן לדרוש ביטול צו הגנה כאשר מומלץ מאוד שלא לבקש ביטול צו הגנה ללא ליווי מקצועי של עורך דין, שכן מדובר בנושאים רגישים שעוסקים באלימות משפחתית, ובית המשפט מתייחס לכך בכובד ראש.

 

ערעור על צו הגנה

מכיוון שפעמים רבות בית המשפט מוציא צו הגנה במעמד צד אחד, הרי שאין אפשרות לצד השני שכלפיו הוצא הצו להתנגד לכך בזמן אמת ולהציג את טיעוניו. לכן, חשוב מאוד לדעת שישנה אפשרות של ערעור על צו הגנה במקרה שהאדם שהוצא כנגדו הצו חושב שהדבר נעשה שלא כדין, ושאין טעם אמיתי שעומד מאחוריו.

במסגרת ערעור על צו הגנה, על המערער לפרט ולהציג את כל הסיבות שבגללן הוא סבור שנפלה טעות בהוצאת הצו, וכי לא היה טעם טוב להוציא את הצו והוא הוצא שלא בצדק. חשוב מאוד להגיש ערעור שכזה בעזרתו של עו"ד ענייני משפחה שמתמחה בתחום ויודע אילו מסמכים יש לצרף וכיצד להתנהל מבחינה פרוצדורלית ומשפטית.

 

צו הגנה בעקבות אלימות במשפחה

במידה ונפגעתם מאירוע אלימות במשפחה, ואתם מעוניינים להוציא כנגד בן המשפחה האלים צו הגנה, ניתן לפנות אל עו"ד מיכאל פיינברג שהוא עו"ד גירושין מנוסה ומקצועי. לאורך השנים עו"ד מיכאל פיינברג טיפל בעשרות רבות של תיקי משפחה, גירושין, הוצאת צווי הגנה וביטול צווים שהוצאו שלא בצדק. למידע נוסף ולייעוץ, צרו קשר.