יישוב סכסוך במשפחה

בעבר, כאשר זוג היה מעוניין להתגרש, תהליך הגירושין היה מתחיל בכך שאחד מבני הזוג היה מגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, והיו מתחילים לדון בתביעה. אך מאז שנת 2016, נכנס לתוקף חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, שמטיל חובה על הצדדים לפתוח הליך מקדמי של יישוב סכסוך במשפחה. כיצד מגישים בקשה ליישוב סכסוך? מה כולל ההליך? וכמה זמן הוא אורך? במאמר זה נציג את התשובות לשאלות אלה.

 

מהו יישוב סכסוך?

כאשר זוג מבקש להתגרש כיום, הצעד הראשון שלהם יהיה הגשת בקשה ליישוב סכסוך. לא ניתן להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני או לבית משפט לענייני משפחה לפני שמבצעים פתיחת תיק יישוב סכסוך. בקשה ליישוב סכסוך מופנית ליחידת סיוע של בית משפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, ומטופלת על ידי צוות של עובדים סוציאלים.

יישוב סכסוך הוא הליך שמורכב מכמה שלבים. ראשית, יש להגיש בקשה לביצוע יישוב סכסוך משפחה או יישוב סכסוך גירושין, ולאחר מכן מתבצעת פתיחת תיק יישוב סכסוך. ניהול הליך יישוב סכסוך לפי חוק יישוב סכסוך כולל 4 פגישות מהו"ת (ראשי תיבות של מידע, היכרות ותיאום). לפגישות הללו מגיעים בני הזוג, ובמהלכן ישנו ניסיון ליישב את הסכסוך בין הצדדים, ללבן את המחלוקות ואף לפתור אותן, או לכל הפחות לצמצם אותן.

 

מה אומר חוק יישוב סכסוך?

החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, התשע"ה-2014 נכנס לתוקף בשנת 2016. סעיף 1 בחוק קובע כי "מטרתו של חוק זה לסייע לבני זוג ולהורים וילדיהם ליישב סכסוך משפחתי ביניהם בהסכמה ובדרכי שלום, ולצמצם את הצורך בקיום התדיינות משפטית, מתוך התחשבות במכלול ההיבטים הנוגעים לסכסוך ובטובתם של כל ילדה וילד".

לאחר מכן, החוק קובע את הליך יישוב הסכסוך, את סד הזמנים שבו על ההליך להתבצע, ואת האופן שבו ניתן להגיש תביעת גירושין במידה שההליך ליישוב הסכסוך לא עלה יפה. בסופו של דבר, מטרת החוק היא לנסות להביא את הצדדים להסכמות ביניהם, במקום להגיע להתדיינויות ארוכות ומתישות בבתי המשפט או בתי הדין הרבניים. החוק מציע פלטפורמה נגישה שמטרתה לנסות ולפתור את הסכסוכים בין בני הזוג בדרכי נועם.

 

איך פותחים תיק יישוב סכסוך?

על מנת לבצע פתיחת תיק יישוב סכסוך יש צורך בהגשת בקשה ליישוב סכסוך ביחידת הסיוע. הגשת הבקשה נעשית על ידי מילוי טופס ותשלום אגרה נמוכה יחסית. האגרה איננה גבוהה במטרה לאפשר לכל אדם להגיש את הבקשה מבחינה כלכלית. לפי חוק יישוב סכסוך, לאחר הגשת בקשת יישוב סכסוך, ייקבעו הפגישות בין בני הזוג. לפי החוק, יש לקיים עד  4 פגישות מהו"ת, שייערכו במהלך 45 יום החל מתאריך הגשת הבקשה.

בתקופה שבה מתקיימות הפגישות, אסור לצדדים להגיש תביעות גירושין לאף ערכאה (אזרחית או דתית), אך מותר להם להגיש בקשות למתן סעדים דחופים, אם יש בכך צורך. לאחר שמסתיים הליך יישוב סכסוך והצדדים עדיין לא הגיעו להסכמות מלאות בכל המחלוקות שביניהם, ניתן לפי חוק יישוב סכסוך להגיש תביעת גירושין. חשוב לדעת שלצד שהגיש מלכתחילה את הבקשה ליישוב סכסוך ניתנת קדימות של 15 יום להחליט לאיזו ערכאה הוא מעוניין להגיש את התביעה. בשלב הזה, נכנס לתמונה הצורך בייעוץ עם עו"ד לענייני משפחה.

 

בקשה ליישוב סכסוך

במסגרת בקשה ליישוב סכסוך, אין מקום לצד שמגיש את הבקשה לפרט את הנימוקים או את הרקע העובדתי, כמו שניתן לעשות בכל תביעה אחרת. המטרה היא שהצדדים לא יעלו על הכתב בשלב הזה את כל הטענות שלהם כלפי הצד השני, שבדרך כלל כוללות גם הכפשות ולעיתים גם עלבונות. המטרה היא לנסות לפתור את הסכסוך בין הצדדים בדרכי שלום ובהסכמות הדדיות, בלי צורך להגיע לתביעה ולדיונים בבתי משפט.

 

איך ממלאים טופס בקשה ליישוב סכסוך?

טופס הבקשה להליך יישוב סכסוך גירושין הוא מאוד פשוט וקל להבנה. ראשית, יש להחליט לאיזו ערכאה מעוניינים להגיש את הבקשה (אזרחית או דתית). כמו כן, בטופס להגשת בקשה לפתיחת הליך יישוב סכסוך יש למלא את הפרטים האישיים של בני הזוג ושל עורכי הדין שלהם, אם יש כאלה בשלב זה. מעבר לכך, אין צורך לצרף מסמכים נוספים או לבצע פעולות נוספות בשלב זה.

 

הגורמים העיקריים לסכסוך משפחתי בישראל

ישנם מספר גורמים מרכזיים לסכסוכים משפחתיים בישראל, לרבות חלוקת רכוש בין בני הזוג, גובה דמי מזונות אישה וילדים, משמורת על הילדים המשותפים, עצם פתיחת תיק הגירושין, ועוד…

 

איך עו"ד משפחה יוכל לעזור?

למרות שהליך יישוב סכסוך יכול לעזור מאוד לצמצם את המחלוקות ולהביא את בני הזוג להסכמות, הוא עדיין לא פותר תמיד את כל הבעיות, וחשוב לקבל ייעוץ מעורך דין לענייני משפחה, לגבי המשך ההליך וסיכויי ההצלחה אם יוחלט להגיש תביעה.

כמו כן, במידה שהליך יישוב סכסוך משפחה לא צלח ואחת מהצדדים מעוניין להגיש תביעת גירושין – חשוב מאוד להתייעץ על כך עם עו"ד לענייני משפחה, כדי להבין את כל ההשלכות האפשריות.

עו"ד מיכאל פיינברג הינו עורך דין לענייני משפחה, עם ניסיון רב בתיקים רבים ומגוונים. ניתן ליצור קשר עם עו"ד מיכאל פיינברג לטובת ייצוג במהלך הליך יישוב סכסוך. למידע נוסף ולקבלת ייעוץ משפטי, צרו קשר.