אלימות כלכלית במשפחה

תופעת האלימות הכלכלית היא תופעה מסוכנת, שבה אחד מבני הזוג משתלט על המשאבים הכספיים, ומונע מבן הזוג השני את הגישה אליהם. יש בכך פגיעה משמעותית בכבודו של בן הזוג הנשלט, ולכן חשוב לזהות את הסימנים לכך שמתקיימת אלימות שכזו, ולנסות למנוע אותה. בכל הנוגע לנושא אלימות כלכלית בין בני זוג, הנפגעות העיקריות הן בדרך כלל נשים, ולכן הסוג הנפוץ ביותר הוא אלימות כלכלית כלפי נשים.

 

מהי אלימות כלכלית?

אלימות כלכלית היא השתלטות של בן הזוג על מקורות ההכנסה השונים שיש ברשות הזוג, עד למצב של שלילת הגישה החופשית של בת הזוג למשאבים הללו. מדובר בהתנהגות שאינה חד פעמית, אלא התנהגות חוזרת ונשנית. בדרך כלל, יהיה מדובר על אלימות כלכלית כלפי נשים, למרות שבהחלט אלימות כלכלית יכולה להיות מופנית כלפי גברים.

חשוב להבין שכאשר מדובר על אלימות כלכלית במשפחה, מדובר בהתנהגות שקשה מאוד להבחין בה, והיא נסתרת מאוד. יצירת אלימות כלכלית בין בני זוג נעשית בתהליך הדרגתי מאוד, שבמהלכו מתרוממים דגלים אדומים שחשוב מאוד לשים לב אליהם ולמנוע אותם מראש.

בגלל העובדה שלפיה אלימות כלכלית במשפחה היא נסתרת מן העין, הרי שההשלכות של אלימות כלכלית כזאת הן נרחבות ולטווח ארוך. אישה שחוותה אלימות כלכלית בין בני זוג, היא אישה שנמנע ממנה חופש הפעולה שלה, תחושת הכבוד והשוויון שלה – ולכן, פעמים רבות השיקום ממצב שכזה יהיה ארוך וקשה.

 

Don't touch the money

 

ההגדרה של אלימות – סימנים

כאשר מדובר על אלימות כלכלית סימנים שונים מאפיינים אותה, וחשוב לשים אליהם לב. ראשית אלימות כלכלית במשפחה נעשית בדרך כלל במסווה של דאגה וחיסכון. למשל, אם גבר מצטרף לאשתו כאשר היא קונה בגדים, וקובע בשבילה איזה בגד לקנות ואיזה בגד הוא יקר מדי – הרי שזו יכולה להיות אלימות כלכלית, אך האישה יכולה להרגיע את עצמה ולחשוב שהגבר פשוט דואג לחסכונות שלהם ולמחויבויות הכלכליות שלהם.

כאשר מדובר על אלימות כלכלית סימנים נוספים הם אם הגבר חוסך כסף גם על עצמו, או רק על האישה והילדים. לפעמים, סימן של אלימות כלכלית במשפחה הוא שהגבר חוסך על אשתו ועל הילדים, אך רוכש לעצמו מכל טוב.

סימן נוסף של אלימות כלכלית כלפי נשים הוא האם לאישה יש גישה לחשבונות הבנק ולכרטיסי האשראי שלהם. אם הגבר "מקציב" לאשתו סכומים מסוימים ולא נותן לה כרטיס אשראי, מדובר בסימן שיכול להעיד על אלימות כלכלית. כמו כן, אם האישה מפחדת באופן תמידי מלספר לבעלה כמה שילמה על דבר מסוים, גם זה סימן לאלימות כלכלית במשפחה.

 

איך נמנעים מאלימות כלכלית?

ישנן כמה דרכים להימנע ממצבי אלימות כלכלית, כאשר הראשונה שבהן היא עריכת הסכם ממון לפני הנישואין, או עריכת הסכם ממון לאחר נישואין. בהסכמים הללו ניתן לקבוע מראש את ההסדרים שלפיהם יתנהל הכסף והרכוש של בני הזוג, וניתן גם לקבוע שכלל הנכסים יירשמו על שם שני בני הזוג, כדי שלכל אחד מהם תהיה גישה אליהם. כמו כן, ניתן לקבוע שחשבון הבנק יהיה על שם שני בני הזוג ושניהם יוכלו לבצע פעולות שונות.

 

אלימות כלכלית בגירושין

לפעמים, כאשר זוג מתגרש והוא ערך הסכם ממון לפני הנישואין או הסכם ממון לאחר נישואין, ההסדרים שבני הזוג קבעו ביניהם יכולים לפתור בעיות רבות שעלולות לצוץ. עניינים של סחיטה רגשית וכלכלית בהליך הגירושין יוכלו להימנע ברובם או בחלקם אם בני הזוג יגדירו מראש כיצד הם רוצים לבצע את חלוקת הרכוש.

 

האם עו"ד לענייני משפחה יוכל לסייע?

עו"ד מיכאל פיינברג הינו עורך דין לענייני משפחה המתמחה בתחום, והוא בעל ניסיון רב בתיקים שונים ומגוונים. בכל הנוגע לעריכת הסכמי ממון והסכמי קדם נישואין, חשוב מאוד לפנות לסיוע של עורך דין לענייני משפחה, כדי שלא להשמיט עניינים חשובים שיש להסדיר. עו"ד מיכאל פיינברג מתמחה בין היתר במצבי אלימות כלכלית, וחשוב מאוד לפנות לליווי משפטי מקצועי כאשר נקלעים לסיטואציות סבוכות שכאלה.