חזקת הגיל הרך

גירושין הם אף פעם לא דבר קל, ובמיוחד כאשר מדובר על גירושין עם ילדים בגיל הרך. המורכבויות הן רבות, ובמיוחד עניין המשמורת על הילדים הקטנים. חזקת הגיל הרך מנסה לפתור אי הסכמות ומחלוקות בין בני זוג שלא מצליחים להסכים ביניהם על תנאי המשמורת או על משמורת משותפת, אך גם החזקה הזו מעלה קשיים, והיא עברה שינויים לאורך השנים. אז מה משמעותה של חזקת הגיל הרך? וכיצד היא משפיע על נושא המשמורת? כל זאת ועוד במאמר הבא.

 

מהי חזקת הגיל הרך?

באופן כללי, חזקה היא קביעה משפטית בנושא מסוים. חזקת הגיל הרך היא חזקה שנקבעה בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב-1962. סעיף 24 לחוק קובע שכאשר ישנם גירושין עם ילדים בגיל הרך, ההורים יכולים להסכים ביניהם מי יחזיק בקטין, כלומר, מי יקבל את המשמורת הפיזית על הילדים הקטינים המשותפים שלהם.

סעיף 25 לחוק קובע את חזקת הגיל הרך, שלפיה כל עוד בני הזוג לא הצליחו להסכים ביניהם על מי יקבל את המשמורת על הילדים – ברירת המחדל היא שילדים עד גיל 6 יהיו אצל האם כל עוד אין סיבות מיוחדות שמצדיקות לסטות מהכלל הזה. כלומר, הסעיף קובע כלל משפטי שלפיו אם ההורים לא מצליחים להסכים ביניהם, האמא תקבל את המשמורת על ילדים מתחת לגיל 6, דהיינו, ילדים בגיל הרך.

 

Happy mother sitting and playing with children

 

האם לחזקת הגיל הרך, ישנה השפעה על משמורת משותפת?

כמובן ישנה השפעה של חזקת הגיל הרך לפני מתן משמורת משותפת להורי הקטין. כאשר מדובר על משמורת משותפת, יש לבחון את מסוגלות ההורים בטיפול בקטין אשר גילו נמצא במסגרת חזקת הגיל הרך. אך כמובן במצב של הסכם בין בני זוג, כל זוג יכול להסדיר את המשמורת המשותפת בצורה שמתאימה לו, בין אם באופן שוויוני לחלוטין, ובין אם בהטיה מסוימת לטובת אחד מההורים.

בכל הנוגע לנושא מזונות קבועים או מזונות זמניים, כאשר נקבעת משמורת משותפת על הילדים, סכום מזונות הילדים יתקזז בהתאם להכנסות שני בני הזוג ובהתאם לזמני השהייה של הילדים. כך, אם שני ההורים מרוויחים משכורת דומה, והם חולקים משמורת בצורה שוויונית ביניהם ומוציאים סכומים זהים על גידול הילדים והטיפול בהם – ייתכן שלא ייקבעו דמי מזונות כלל. ואולם, לעיתים קביעת המשמורות אורכת זמן רב, ובינתיים ההורה שמטפל בילדים המשותפים יוכל לתבוע מזונות זמניים עד למתן ההחלטה.

 

מה אומר החוק כיום?

נכון להיום, חזקת הגיל הרך עדיין קבועה בחוק, ולא השתנתה. יחד עם זאת, כרגע ישנה הצעת חוק תלויה ועומדת שמטרתה לבטל את החזקה, בטענה שהיא מפלה הורים גברים וקובעת קביעה שרירותית על משמורת של האם, כאשר מדובר בתפיסה מסורתית שאינה נכונה בכל המקרים כיום.

עם זאת, בתי המשפט החלו לפסוק יותר ויותר לכיוון המשמורת המשותפת, ופחות השתמשו בחזקת הגיל הרך. ההסתכלות של בתי המשפט היא על טובת הילד בכל מקרה ספציפי. וכך, כל מקרה שמגיע לפתחו של בית המשפט, יידון לגופו, והשופטים יחליטו בכל מקרה ומקרה על חלוקת השהייה והמשמורת של ההורים על הילד, גם אם הוא מתחת לגיל 6. וכך, המשמעות בפועל היא שחזקת הגיל הרך איבדה מכוחה מאוד.

 

לפנייה אישית לעורך דין מיכאל פיינברג מלאו את הפרטים

 

לינה משותפת – עד איזה גיל?

בכל הקשור לחזקת הגיל הרך, בדרך כלל עולה אחת השאלות הנפוצות ביותר בנושא לינה משותפת עם שני ההורים – עד איזה גיל יוחלט לחלק את הלינה בין שני ההורים? התשובה לכך היא שעד גיל 6, ילד נחשב לפי החוק בגדר הגיל הרך. מכיוון שחזקת הגיל הרך הפכה בשנים האחרונות לפחות רלוונטית, ובתי המשפט קובעים יותר ויותר משמורת ולינה משותפת, ילדים עד גיל 6 ילונו בדרך כלל אצל שני ההורים בחלוקה שהוסכמה על ידם.

 

באילו מקרים יש צורך בעורך דין?

קביעת משמורת על הילדים היא אחד מהנושאים הטעונים והמורכבים ביותר כאשר בני זוג מחליטים להתגרש. ואולם, עורך דין גירושין יכול לסייע להם להגיע להסכמות ביניהם, להעניק להם מבט רחב יותר על התמונה הכוללת, ולהציע להם פתרונות יצירתיים המותאמים לנסיבותיהם האישיות.

מיכאל פיינברג הינו עורך דין לענייני משפחה המתמחה בין היתר בענייני גירושין, משמרות ואפוטרופסות. פעמים רבות, היעזרות בליווי מקצועי של עורך דין גירושין יכולה להקל מאוד על התהליך, שהוא מורכב ומסובך וטעון רגשית. בתור עורך דין לענייני משפחה מנוסה, מיכאל פיינברג ייצג לקוחות רבים בהליכי תביעת משמורת והסכמי גירושין מורכבים. למידע נוסף ולייעוץ משפטי מקצועי, צרו קשר.