חלוקת רכוש בגירושין

להאזנה:

 

בני זוג שמחליטים על פרידה ופירוק התא המשפחתי, נדרשים לקבל החלטות גם לגבי חלוקת רכוש בגירושין, שמהווה את סך הזכויות וההתחייבויות שצברו לאורך נישואיהם. על פניו, הרכוש המשותף אמור להתחלק שווה בשווה, אך ישנם חריגים מסוימים להלכת השיתוף שנובעים מסוגים ספציפיים של רכוש ומכוחם של הסכמים שנוצרו לשם כך מבעוד מועד. המידע המלא בנושא לפניכם:

 

חלוקת רכוש בעת הגירושין: איך זה עובד?

חוק יחסי ממון (התשל"ג, 1973) קובע כי רכושם הצבור של בני זוג מכל תקופת נישואיהם הכוללת, יחולק ביניהם שווה בשווה בעת הגירושין. רכוש זה מכיל את כל הנכסים, המקרקעין, מיטלטלין, מניות, חסכונות, זכויות פנסיוניות, קופות גמל, נכסים עסקיים ומוניטין אישי ועסקי.

חוק זה יוצא מנקודת הנחה כי כל שנות הזוגיות המשותפת מהוות את הבסיס לצבירת הרכוש, גם אם נרשם בפועל רק על אחד מבני הזוג. יחד עם זאת, יש לזכור כי הרכוש המשותף איננו רק סכום הכסף שכל צד יוצא אתו מהזוגיות, אלא גם חובות והתחייבויות שאותם יש לכסות שווה בשווה, למעט במקרים מיוחדים בהם רק אחד הצדדים יאלץ לשאת בכך.

 

הדרך להימנע מחלוקת רכוש שווה בשווה: עריכת הסכם ממון

כאשר בני זוג עורכים טרם נישואיהם או במהלכם הסכם ממון, הם רשאים לעגן בתוכו את האופן המדויק שבו יחולק רכושם אם חלילה ייפרדו. כמובן שלא מדובר בהסכם פשוט, אלא מסמך משפטי לכל דבר ועניין שהדרך לחתימתו מורכבת מאוד ועוברת דרך עשרות תנאים, פרמטרים והיבטים שלגביהם יצטרכו בני הזוג (ביחד ולחוד) לתת את הדעת, עד שימצאו את עמק השווה לכריתת ההסכם ביניהם.

וכך לאחר היווצרות ההסכם וקבלת אישור עבורו כחוק מבית המשפט, בני הזוג כבר ידעו מבעוד מועד כיצד לחלק את רכושם במקרה של גירושין עתידיים וללא צורך בהפעלת "ברירת המחדל" הקובעת עבורם את חלוקת הרכוש השרירותית.

חלוקת רכוש בגירושין
חלוקת רכוש בגירושין

הסדר איזון משאבים בתהליך חלוקת רכוש בגירושין

הסדר איזון משאבים שקבוע מאז 2008 בחוק יחסי ממון, קובע כיצד ומתי יחולק הרכוש של בני הזוג, גם בהינתן נסיבות שמצדיקות חלוקה שאינה שווה בשווה. בתהליך איזון המשאבים נאספים כלל הזכויות והחובות של בני הזוג ומחולקים ביניהם שווה בשווה בהתאם להערכת שווי אקטוארית.

אם במהלך הנישואין נצברו חובות שאינם בידיעת בן/ בת הזוג או שלא היו בהסכמתו (כמו הימורים למשל, פעילות פלילית, העברת סכומים כספיים למאהב/ת שהכניסו את המשפחה לגירעון ועוד), בסבירות גדולה הם יוטלו על הצד שצבר אותם באופן בלעדי. אם ישנן זכויות אישיות כמו מתנה או ירושה שניתנו רק לאחד הצדדים הם לא יכללו באיזון המשאבים.

בנוסף, יש מקרים שבהם אפשר להתחיל את תהליך איזון המשאבים עוד לפני מתן הגט: אם נפתח לפני שנה הליך כלשהו שמביע כוונה לסיים את הנישואין, אם בני הזוג חיים בנפרד כבר 9 חודשים ויותר, אם היו גילויי אלימות כלפי אחד מבני הזוג.

 

תפקידו של עורך דין גירושין בעת חלוקת הרכוש

אין ספק שהפרדה רכושית מציתה סכסוכים מרים בקרב הרבה זוגות ולכן החלוקה מוכרחה להתבצע בהתאם לזכויות האישיות ובראיית החוק והפסיקה. ניהול חלוקת רכוש יעילה וצודקת דורש מיומנות וניסיון רב בתחום זה, בדגש על מיומנויות בניהול גישור מקצועי המאפשר לצדדים להגיע להבנות הדדיות.

לא פעם נמצאים בני הזוג בסערת רגשות של ממש ולכן עד למיצוי ההליכים המשפטיים רצוי כי המתווך ביניהם יהיה עורך דין מקצועי ושקול, שרואה את טובתם האישית ויכול להציע חלופות אפשריות.

 

עורך דין מיכאל פיינברג לרשותכם

עורך הדין מיכאל פיינברג הינו עו"ד משפחה וגירושין מנוסה, שמבין לעומק את המורכבות האישית והמשפטית סביב חלוקת הרכוש ומאפשר לבני הזוג לנהל ביניהם משא ומתן מוצלח ויעיל. ניסיונו של עורך הדין ומיומנויותיו המשפטיות מסייעים לראיית התמונה הכוללת ויוצרים התייחסות מתאימה לכל היבט בתהליך חלוקת הרכוש. ניתן לפנות להתייעצות עם עו"ד מיכאל פיינברג בכל עת ולקבל ליווי משפטי מקצועי ואיכותי עד לשביעות רצונכם.

 

את חלוקת הרכוש מוטב לבצע מתוך קבלת החלטות משותפות והגעה להסכם גירושין יעיל, אחרת תבוצע החלוקה בדרך של איזון משאבים, המבוססת על חלוקה שוויונית באופן שרירותית בהרבה. דרך אחרת לחלק את הרכוש היא כאשר קיים הסכם מקדים לגירושין כמו למשל הסכם ממון או הסכם חיים משותפים של ידועים בציבור, שקובע מבעוד מועד את החלוקה הרצויה במקרה של פרידה.

בני זוג שנמצאים במחלוקת מהותית, ללא הסכם ממון וללא כל הסכמה הדדית בנדון, יידרשו לתהליך איזון משאבים המבוצע על ידי אקטואר מוסמך במינוי בית המשפט, מיד לאחר קבלת הגט. במקרה שבני הזוג חיים בנפרד כבר 9 חודשים ויותר, הגישו בקשה כלשהי לפתיחת הליכי גירושין או סבלו מגילויי אלימות בקשר, ניתן יהיה להתחיל בהליך איזון משאבים ללא קשר לגט.

חלוקת הרכוש תכלול גם את כל הזכויות שצברו בני הזוג במהלך נישואיהם לרבות זכויות פנסיוניות, קופות גמל, קרנות השתלמות, חסכונות, הכנסות מניירות ערך, מניות ועוד. החלוקה תכלול גם חובות שמשויכים לרכוש המשותף וששני הצדדים יצטרכו לכסות.

חלוקת הרכוש היא תהליך מורכב וטעון במיוחד, שדורש הכוונה מקצועית וקבלת ליווי המאפשר להגיע להסדר הטוב וההוגן ביותר. הודות לבקיאות ולניסיון מעמיקים בתחום, עורך הדין יביא לסיום החלוקה על הצד הטוב ביותר.