גירושין לעצמאים

להאזנה:

 

בעלי עסק עצמאי נדרשים להשקעה עצמית מורכבת – כלכלית ומנטלית בפיתוח העסק ובהצלחתו, לעתים עד כדי הישענות על בני הזוג בתקופה שבה ההכנסה נמוכה והשעות מרובות. בעת גירושין לעצמאים, הפערים הללו נחשפים במלוא עוצמתם ועשויים להקשות על הגירושין, שלעתים נובעים מהתנהלות בני הזוג העצמאיים ועשויים לכלול אינטרס להסתיר כעת חלק מההכנסות, או סכסוכים מרים עקב הרצון שלא להחשיב את העסק כמשותף. 

 

הפרדת הרכוש בעת גירושין לעצמאים

בגירושין בקרב עצמאים, נשאלת השאלה: האם הרכוש, המוניטין והרווחים שהתקבלו מהעסק הם נכסים משותפים שנכללים בחלוקת הרכוש? כמו כן, האם לבן/ בת הזוג יש זכויות בעסק שיישארו בידם?

כאשר בני זוג מנהלים ביניהם הליך גירושין, במוקדם או במאוחר תיכנס למשוואה הערכת שווי אקטוארית, שתעריך את שוויו של העסק ותיתן את הדעת גם לגבי נכסים שאינם מוחשיים, כמו קניין רוחני. הגירושין צפויים להציף גם שאלות בנוגע להמשך ההתנהלות העסקית וכיצד תתרחש על מנת שהגירושין לא יפגעו בה וברווחיות מכאן והלאה.

מכיוון שמדובר בתהליך מורכב שדורש התמודדות מאתגרת משני הצדדים, יש לפעול מתוך ידע מעמיק, ניסיון ושיקול דעת נכון וענייני, שצופה אל העתיד.

גירושין לעצמאים
גירושין לעצמאים

האם עסק שהקים רק אחד מבני הזוג מהווה עסק משותף?

התשובה היא כן. כל עסק עצמאי נחשב כרכושם המשותף של שני בני הזוג, כל עוד הקמתו התרחשה לאחר הנישואין וגם אם רק אחד מהם רשום כבעליו. ולכן גם בן/ בת הזוג של העצמאים זכאים למחצית הבעלות על העסק, בהתאם לאותה הערכת שווי שיבצע האקטואר או מומחה חברות בהתאם לאופי העסק וגודלו, כמינוי מטעמו של בית המשפט המטפל בתיק הרכוש של הצדדים, ישנם מקרים שבהם הערכת השווי לא תהיה מדוייקת בשל קיומם של נכסים נסתרים או העדר שקיפות מכוונת לגבי הרווחים האמיתיים בעסק, מה שמטה את הכף לטובת העצמאי/ת.

חשוב להדגיש כי זוהי הסיבה ששני בני הזוג מוכרחים להיות מעורבים באופן פעיל בתהליך הערכת שווי העסק ולהיעזר בשירותיו המשפטיים של עורך דין גירושין שיגן על זכויותיהם בתהליך החלוקה.

האם עסק שהקים רק אחד מבני הזוג מהווה עסק משותף?
האם עסק שהקים רק אחד מבני הזוג מהווה עסק משותף?

 

אופן חלוקת האופציות והמניות

על פי חוק יחסי ממון, כל הרכוש והזכויות שצברו בני הזוג יחד או לחוד במהלך נישואיהם (או לחילופין אם הם ידועים בציבור) נחשב כרכושם המשותף ולכן יחולק ביניהם שווה בשווה עם הפרידה. רכוש זה מכיל גם את מעמדו העסקי של מותג או ארגון כלשהו שהוקם רק על ידי אחד מהם ומצריך חלוקת אופציות ומניות שווה בין הצדדים.

הדרך היחידה שבה יכולים העצמאים להימנע מחלוקה שווה של נכסי וזכויות העסק היא עריכת הסכם ממון מבעוד מועד, שקובעת לעצמה את התנאים והמנגנונים שיש להחיל אם וכאשר הזוגיות תפורק. הסכם ממון מייתר את הצורך בחלוקה לפי חוק יחסי ממון, משום שהוא מגדיר את הפרדת הרכוש בהתאם להסכמתם וחתימתם של בני הזוג מול עורך דין ומעוגן משפטית כחוק.

 

נכסים נסתרים ולא מוחשיים בהליכי גירושין לעצמאים

מלבד הקניין הרוחני שמהווה נכס בלתי מוחשי ששייך לעסק, צריך לזכור שישנם גם נכסים לחובתו כמו למשל חובות, תביעות פתוחות, הליכי רישום פטנט, מכרז פתוח, הסכמים משפטיים שנחתמו לטווח הארוך ועוד – גם באלו חולקים בני הזוג שווה בשווה בתהליך הגירושין.

מעבר לכך קיימים מרכיבים בעלי שווי כספי עתידי שיש להביא בחשבון, כמו למשל אתר אינטרנט שצפוי להימכר בעוד כחצי שנה ולכן מגדיל על הנייר את הערכת שווי העסק לשם חלוקתו, או אפילו הנפקת מניות עתידית של העסק.

 

עצות טובות לניהול הליך גירושין לבני זוג עצמאיים

בני זוג עצמאיים לא מקריבים רק את כלכלתם כדי לתפעל את העסק, אלא גם את מעמדם האישי והמשפחתי בשל היווצרות עסק חדש המצריך זמן השקעה רב, זניחת תהליכים משותפים או כאלה שבעבר נשקלו, ויתור על חופשות, זמן משפחתי וזוגי, ניתוק רגשי ואף בגידה אחד בשני.

המורכבות בניהול חיים עצמאיים, בייחוד בישראל, היא עצומה ואיתה מגיעים גם אתגרי הגירושין הרבים שמכילים קשת רחבה יותר של פרמטרים שצריך לתת לגביהם את הדעת.

בכל הליך גירושין לעצמאים יש להתייחס לשלושה אלמנטים עיקריים: אופי העסק וההכנסות ממנו במישרין או בעקיפין, עצם הכללתו של העסק כמשותף והערכת שוויו וחשיפת נכסים נסתרים ולא מוחשיים שקיימים בו.

הדבר הראשון שיעלה למבחן הוא מועד הקמת העסק ומה חלקם של בני הזוג בהתמודדות הכלכלית, המשפחתית וכמובן הרגשית למול אותו עסק.

אם העסק הוקם לאחר הנישואין ובהיעדר הסכם ממון שקובע אחרת, מחציתו יועבר לבן/ בת הזוג.

אם העסק הוקם טרם הנישואין, תיווצר שאלה משפטית שבית המשפט יצטרך להכריע לגביה ביחס לנתונים רבים: מהו טיב מערכת היחסים בין השניים וכמה זמן הם נמצאים יחד, אילו ויתורים ביצעו בקריירה ועד כמה תרם העסק לפגיעה במערכת היחסים ביניהם, אם בכלל.

דבר נוסף שנכנס לתוך מאזן השיקולים הוא הילדים המשותפים, שככל שקיים להוריהם עסק עצמאי, כל אחד ינסה "למשוך לכיוונו" ביחס לשווי האמיתי של העסק או רמת מעורבותו, להקטין את שווי העסק או לבטל את זכויותיו של הצד השני. זאת במטרה להבטיח תנאים כלכליים טובים יותר לילדים, אך במקביל להתנהלות שמתודלקת מנקמה, אגו, צרות עין וכיוצ"ב.

כמובן שהמצב לא מוכרח להיות כזה וככל שהצדדים שואפים להגיע למתווה ראוי, הוגן ומציאותי ביניהם, עוגמת הנפש לכל בני המשפחה תימנע ואיתה יצטמצמו גם עלויות ההליך המשפטי.

עצות טובות לניהול הליך גירושין לבני זוג עצמאיים
עצות טובות לניהול הליך גירושין לבני זוג עצמאיים

 

מעורבותו של עורך דין בעת גירושין לעצמאים

מעבר להסדרת זכויות הגירושין שנוגעות למשמורת הילדים ולרכוש המשותף, עולה הצורך להסדיר את חלוקת העסק שהקים וטיפח אחד מבני הזוג, שמהווה במובנים רבים את מפעל חייו, הקריירה, הבסיס הכלכלי ותכליתו האישית גם יחד. כתוצאה, הליכי הגירושין הופכים לא פעם לבוערים במיוחד ומשפיעים על שני הצדדים גם בראייה עתידית.

על מנת למנוע השפעה לא רצויה על תהליך הגירושין והפגיעה שיצור לחיי העסק, בעליו וילדיו, חשוב מאוד להסתייע בעורך דין גירושין שימצא את הדרך ההוגנת ביותר לטיפול בנושא ושתניב לכל הצדדים תועלת.

זו שאלה משפטית שאין לה תשובה מוחלטת, משום שהדבר תלוי גם כן בהתנהלות הצדדים בתא המשפחתי, בפעולות והוויתורים שביצע הצד השני למען העסק והאם "הקריב" למענו ואת מה.

החלוקה מבוססת על הערכת שווי אקטוארית, שמכילה גם את כל הזכויות והנכסים הקיימים אך גם את החובות, החוזים וההתחייבויות שעומדות לעסק. כעת מהוונים את כל אלה לכדי חלוקה שווה בשווה.

הדרך היחידה שבה ניתן למנוע את חלוקת הזכויות והרכוש בעסק היא בעריכת הסכם ממון עוד בתרם מועד הנישואין או לפחות לפני מועד הקמתו של העסק. שקובע כיצדלחלק את  העסק במקרה של פרידה. אם הדבר מקובל על בני הזוג, ניתן להסכים שהעסק יישאר בידי צד אחד ללא כל חלוקה. לאחר חתימתו מקבל מסמך זה תוקף של פסק דין ולא ניתן לבטלו.

ככל שישנם ילדים משותפים, יש להתייחס גם לרווחתם ולא להתמקד רק בעסק ובהכנסותיו הצפויות. להכוונה מקצועית בנושא וקבלת כלים להתמודדות עם הליך הגירושין פנו לעו"ד מיכאל פיינברג.