צו קיום צוואה

כאשר אדם עורך צוואה ובה קובע איזה חלק מרכושו יעבור בירושה למי מבני משפחתו או מכריו, מדובר במסמך תקף כל עוד נעשה לפי הכללים המשפטיים השונים. ואולם, כאשר אותו אדם הולך לעולמו, הצוואה לא מקוימת באופן מידי, אלא יש צורך בקבלת צו קיום צוואה כדי שיהיה ניתן לקיימה. יש להגיש בקשה לקבלת צו שכזה, כאשר מדובר בהליך בירוקרטי שבמהלכו ניתנת הזדמנות לאנשים מעוניינים להתנגד לקיום הצוואה הזו.

 

האם בכל מקרה חייבים צו כדי לקיים צוואה?

כאשר אדם עורך צוואה, וקובע בה למי יחולק רכושו, הוא למעשה מבטא את רצונו החופשי וקובע מה ייעשה בנכסים וברכוש שצבר לאורך שנותיו. ואולם, כאשר אותו אדם נפטר, הצוואה לא מתממשת באופן אוטומטי, אלא יש צורך בהוצאת צו קיום צוואה, שהוא תנאי הכרחי לקיום הצוואה.

סעיף 39 לחוק הירושה קובע באופן מפורש כי יהיה ניתן לממש את הזכויות שכתובות בצוואה, ולמעשה לבצע קיום צוואה, רק אם ניתן לגביה צו קיום צוואה. אם כן, מדובר בתנאי הכרחי, כאשר חובה לקבל צו קיום צוואה על מנת לקיים את הכתוב בה.

 

כיצד מגישים בקשה לצו קיום צוואה?

כאמור, על מנת לקבל צו קיום צוואה יש צורך בהגשה של בקשה לצו קיום צוואה. לצורך כך, ניתן להיעזר ולהתייעץ עם עו"ד צוואות, אך בהחלט ניתן גם לעשות זאת באופן עצמאי אם מצליחים להסתדר. עם זאת, חשוב להדגיש שלעיתים יהיה פספוס של אחד המסמכים או הטפסים שיש לצרף אל אותה בקשה לצו קיום צוואה, והתייעצות עם עו"ד צוואות יכולה למנוע מצבים כאלה מראש.

הגשת בקשה לצו קיום צוואה יכולה להיעשות באופן מקוון, דרך אתר רשם הירושות, כך שמדובר בתהליך פשוט ונגיש כמעט לכל אדם, שמסוגל להסתדר מבחינה טכנולוגית ויש לו חיבור לאינטרנט ומכשיר כמו מחשב או טלפון נייד. אופציה נוספת להגשת בקשת צו קיום צוואה היא דרך הדואר, או באופן פיזי כאשר ניתן לגשת למשרדי רשם הירושות ולהגיש את המסמכים במזכירות.

 

אילו מסמכים נדרשים?

לבקשת צו קיום צוואה יש לצרף כמה מסמכים. ראשית, טופס בקשה לצו קיום צוואה. יש צורך באימות חתימה של עורך דין או נוטריון. שנית, תעודת פטירה מקורית של המנוח. שלישית, הצוואה של הנפטר. רביעית, יש לצרף אסמכתאות תשלום על הגשת הבקשה. חמישית, יש לצרף ייפוי כוח כאשר המבקש פועל באמצעות עורך דין. לבסוף, יש להוסיף אישור על הודעה ליורשים, כאשר כל היורשים חותמים על כך שהובא לידיעתם שהוגש צו לקיום צוואה.

 

Two Adult Women Beside Each Other

 

מה עושים במידה ואין צוואה?

חוק הירושה קובע הסדרי ברירת מחדל וסדרי יורשים, במצב שבו המנוח לא ערך צוואה באופן אקטיבי. בסיטואציה הקלאסית, אם אותו אדם היה נשוי והיו לו ילדים, כל רכושו מתחלק באופן שווה בין האישה לבין הילדים, כלומר האישה תקבל 50% מרכושו, והילדים יקבלו את 50% הנותרים, כאשר 50% אלה יחולקו בין הילדים בחלקים שווים. כך למשל, אם ישנם 5 ילדים, כל אחד מהילדים יקבל 10% מהנכסים.

 

האם ניתן להתנגד לצו קיום צוואה?

בהחלט ניתן לבצע התנגדות לצוואה כאשר מוגשת בגינה בקשת צו קיום צוואה. ישנן כמה עילות קיימות שבגינן ניתן להתנגד לצוואה, ואף להביא לתוצאה של ביטול צו קיום צוואה. למשל, ניתן להגיש התנגדות לצוואה כאשר קיים חשש שהופעלו לחצים פסולים והשפעה בלתי הוגנת על האדם המוריש. כל הרעיון של צוואה היא ביטוי לרצונו החופשי והמלא של המנוח, וכאשר הופעלה עליו השפעה בלתי הוגנת, הרי שמדובר בפגם ברצונו החופשי, ויש טעם טוב לבטל את הצוואה כולה.

אם אדם מסוים מעוניין להתנגד לצוואה ולהביא לתוצאה של ביטול צו קיום צוואה, יש לבצע את ההתנגדות בסד זמנים מסוים ויחסית מוגבל. התהליך הוא כזה, שכאשר מוגשת בקשה לצו קיום צוואה, הרשם לענייני ירושה יודיע על כך באופן פומבי, דרך מודעות בעיתון, פרסום באינטרנט ואמצעים נוספים. זה מאפשר לאנשים מעוניינים להגיש התנגדות לאותו צו קיום צוואה.

 

כמה חשוב עורך דין צוואות בנושא של צו קיום צוואה?

כאשר מדובר בנושאי צוואות וירושות, ובמיוחד בתהליך הוצאת צו קיום צוואה, ישנה חשיבות רבה לסיוע וליווי על ידי עורך דין מומחה בתחום. עו"ד מיכאל פיינברג הינו עורך דין לענייני צוואות וירושות, שליווה לקוחות רבים בתיקים שונים ומגוונים. מכיוון שענייני ירושה וצוואה הם כה רציניים והרי גורל, הרי שיש חשיבות עצומה לליווי של עורך דין שמבין בשלבי התהליך, ויודע כיצד נכון לפעול מבחינה אסטרטגית. לפרטים נוספים, ניתן לפנות אל עו"ד מיכאל פיינברג.